20 januari 2025

050 Hernieuwde kennismaking met de G1000NXi

Hernieuwde kennismaking met de G1000NXi (incl. verkenning Diamond DA-62)

Naar het idee van Piejo/Theo: 23 januari 2023

Deel-1

  1. Bediening en functies eigen maken van de Diamond DA-62, incl. een korte circuit vlucht.
  2. Bekijk de volgende korte video (17 min). Dit is in de video niet een echte “circuit vlucht”, maar hij is toch kort en instructief.
  3. Een aantal kerngegevens: 
    1. De DA-62 heeft een wing-span van 15 meter (!) en plaats voor 6 personen voor de 2 motoren met elk een 3-blade prop en goed voor 180 hp.
    2. Het 'Empty Weight' is 1570 kg.
    3. Het Take Off Weight (TOW) is 2300 kg.
    4. Brandstof: 326 liter (~87 gallons).
    5. Range:1290 nm.
    6. Ceiling van 20.000 ft. 
    7. Endurence: 10 hrs vlieggenot.
    8. Max. speed is 192 kts.
    9. Cruise-speed is 171 kts bij 75% throttle power.
    10. Stall speed 67 kts.
    11. Landing speed 120 kts. 
    12. Taxi speed max 10 kts
    13. De volledige POH van de DA-62 kan je ophalen. Zie de link Google Drive FS Eindhoven; in Meest gevraagde links in de menukolom.

De video bekijken en daarna maak je een korte circuitvlucht met de DA-62 op airport KSEZ (Sedona)
  • Parking posities van KSEZ (Sedona) staan op Discord.
  • De begeleidende instructievideo:
 


Tot zover de kennismaking met de Diamond DA-62

Dit artikel wordt geregeld aangevuld 

Deel-2

  1. De knoppen en functies van de G1000NXi eigen maken.
  2. thuis bestudeert ieder de volgende korte video (29 min)
    1. https://www.youtube.com/watch?v=uUd-rLLan9A&t=5s
  3. thuis “speelt”/oefent ieder met de knoppen van de G1000NXi.


Deel-3

  1. Een flight plan programmeren in de G1000NXi.
  2. Dit doen we voor een vlucht van LDSP-Split naar LDZA-Zagreb met SID, STAR en ILS Approach:
  3. Thuis bestudeert ieder de volgende video (31 min) over het inbrengen van het vluchtplan (hierna te noemen: het “programmeren” van de G1000NXi: 
    1. https://www.youtube.com/watch?v=dP2eW4IAtKY
  4. Bespreking
  5. Als 2e activiteit programmeren we vermeld vluchtplan:
    1. LDSP/23 SIRM2E SIRMI MONID RUDIK RUDI6A LDZA/04 
    2. met Approach ILS04-trans.PIS-iaf en FL0120 
    3. Inmiddels staat de volledige beschrijving van de G1000NXi op de Google Drive
      (zie Meest gevraagde links in de menukolom)
      GARMIN G1000 NXi Pilots Guide Cessna NAV III.pdf

Deel-4

  1. Een vlucht te maken met behulp van de G1000NXi.
  2. thuis bestudeert ieder de volgende video over het daadwerkelijk vliegen van boven bedoelde vlucht (55 min): 
    1. https://www.youtube.com/watch?v=N3x_Q6rgSmo
  3. bespreking
  4. als 4e en laatste punt van deze eerste vlieg dag maken we de vlucht uit de video.

Deel-5

  1. Een vlucht met HOLDING te (programmeren en te) vliegen in de G1000NXi.
  2. thuis bestudeert ieder de volgende video over het programmeren van een HOLDING:
    1.  https://www.youtube.com/watch?v=4daXgQ1Jk_A
  3. als 1e activiteit op de vliegdag bespreken we attentiepunten en vragen die thuis opkwamen over pt. 5.a.
  4. als 2e activiteit programmeren en maken we de volgende vlucht (een andere dan getoond in de video); hier zit de HOLDING in de SID (om hoogte te winnen):
    1. KASE/33 SARDD3 LINDZ DCT SLOLM DCT MTJ DCT ETL DCT KTEX/09 
    2. met RNAV-Y Approach FL0120.

Deel-6

  1. Een vlucht te programmeren en te vliegen in de G1000NXi, die eindigt in een RNAV GPS Approach met veel altitude constraints. De mogelijkheden van de automatische RNAV descent functie van de G1000NXi komen hierin goed tot zijn recht.
  2. thuis bestudeert ieder de volgende video over het programmeren van zo’n vlucht:
    1. https://www.youtube.com/watch?v=e-wzoRL5xDU
  3. als 3e activiteit op deze vlieg dag programmeren en maken van de volgende vlucht (niet de vlucht zoals getoond in de video):
    1. SEMC/02 MSV1 MSV DCT TUTAN DCT KOPDI DCT SECU/24 
    2. met RNAV-24 RNP Approach en FL0115.

Deel-7

Herhaling met 2 vluchten (“Herhaling is de beste leermeester”).

    1. SECU/24 CUV2B CUV A566 EVRED DCT SEGU/21 
    2. met ILS Y Approach en  FL0115.
  1. Hier oefenen we weer de overgang van het GPS route vliegen, naar het (geheel automatisch als het goed gaat) overgaan op een ILS approach (deze keer GEEN RNAV/RNP approach dus).
  2. We oefenen ook weer het vliegen van een HOLDING.
  3. In dit geval ligt die boven de Arrival Airport.
  4. We vliegen die Holding wegens druk landingsverkeer. We moeten dus in de HOLDING even op onze beurt wachten alvorens de ILS aan te vliegen.
    1. SEGU/21 REGAP2 PAMIS DCT SEQM/18 
    2. met RNAV Y Approach en Cruiselevel FL 0110
  5. Deze vlucht eindigt in een RNAV GPS Approach met veel altitude constrains. De mogelijkheden van de automatische RNAV functie van de G1000NXi komen weer goed tot zijn recht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten