Dit document beschrijft een standaard circuit oefening voor piloten, die vaardigheden zoals "airspeed control", "level turns", "descents" en "climbs" omvat. De oefening duurt 7 minuten en bestaat uit specifieke stappen van hoogte- en snelheid beheer. Daarnaast worden taxi-instructies gegeven met nadruk op veiligheid en motorprestaties.
STANDARD CIRCUIT
Dit is een vereenvoudigde voorstelling van een oefening die de volgende elementen bevat: "airspeed control", "level turns", "descents" en "climbs".
Alle latere manoeuvres zullen makkelijker worden wanneer je dit beheerst. Deze oefening duurt niet langer dan 7 minuten. Download de afbeelding en maak daarop je eigen aantekeningen.
Begin de vlucht op 1000ft AGL, dan .. |
[A] Vlieg aan op "approach speed" en vlieg "straight and level off" gedurende 1 minuut;
[B] Zet de descent in gedurende 1 minuut op "approach speed" met een 500 fpm "descent-rate;
[C] Level off bij 500 ft en vlieg door op "approach speed";
[D] Maak een "standard-rate turn" (linksom)". Onthoudt dat een standard-rate turn is gelijk aan 3 graden per seconde (dus 180 graden in een minuut).
[E] Klim gedurende 1 minuut op "climb -speed" met een "climb-rate" van 500 fpm./
[F] Je bent hier weer terug op de initiële hoogte van 1000 ft (AGL); vanaf hier verhoog je snelheid tot "cruise-airspeed" en bij "cruise-power";
[G] Draai een "standard-rate level turn" gedurende een minuut en "roll-out" op de initiële heading.
TAXIING
Bij het taxiën is het belangrijk dat de snelheid en het gebruik van de remmen tot een minimum worden beperkt en dat alle bedieningselementen worden gebruikt (zie Afbeelding) om de richting en het evenwicht te behouden.
Taxiën over los grind of sintels moet worden gedaan met een laag motortoerental om slijtage en steenslag aan de propellerpunten te voorkomen.
OPMERKING: De LOW VOLTS-indicator kan aangaan wanneer de motor op een laag toerental draait met een hoge belasting op het elektrische systeem. Als dit het geval is, gaat de LOW VOLTS-indicator uit wanneer de motor op een hoger toerental draait om een groter vermogen van het dynamosysteem te leveren. Controleer of de M BATT AMPS-indicatie positieve (laad)stroom aangeeft bij het hogere toerental.
OEFEN CIRCUIT SEDONA
- DEPARTURE RWY21 - HDG 216 - ICLB 5500@75KTS - TIMER 1:40
- TURN LEFT - HDG 125 - CROSSWIND LEG - CLB 6000@75KTS TIMER 2:20
- TURN LEFT - HDG 035 - DOWNWIND LEG 6000@80 KTS - FLAPS10 - @TIMER 4:20
- REACHED END DOWNWIND LEG - TIMER 5:25
- TURN LEFT - HDG 305 - BASE LEG - REDUCE POWER1400RPM@65KTS - FLAPS 20 TIMER 5:40
- REACHED END BASELEG -TIMER 6:00
- TURN LEFT HDG 216 - FINAL RWY21 @65 KTS - TIMER 7:25
- LAND RWY21 - TOUCH AND GO AND TRY AGAIN ...